tisdag 3 april 2012

PÅSKPYSSLAT


Å hej och hå! Idag har vi påskpysslat i uppförsbacke känns det som. Glad i hågen köpte jag blommor både till ute- och inneplantering på förmiddagen och när jag hämtade stora på förskolan så försökte jag "hausa upp" hur mysigt det här med planteringen skulle bli. Men nix, det hade jag inget för - stora hade absolut ingen lust att plantera några blommor och hon hade dessutom varit ute heeela dagen och när sedan lilla vaknade (efter vad som kändes som tio minuter) och inte var det minsta nöjd med att sitta i vagnen gav jag upp planteringen och flyttade in istället.



Mellan mellisätande, lek med lera, lite discodans och efter att ha räknat till tio vad som kändes som 100 gånger (en treåring kan verkligen trycka på de rätta knapparna vissa dagar) så lyckades jag dock rafsa ihop några vita fjädrar och tre små mailegankor till påskriset - sen fram med de läckra pinuppåskäggen från förra året (som jag egentligen köpte för att ge till de två snickare som arbetade här förra påsken, men där jag tillslut fegade ur och köpte vanliga istället). 



Lekandes någon lek lite halvhjärtat lyckades jag dessutom byta kudduppsättning i kökssoffan från de röda (julkuddarna, jag vet...) till en mer vårig grå variant.



Det enda som jag lyckades få till på den misslyckade planteringseftermiddagen var de här vita pärlhyacinterna som jag tryckte ner i en kruka som gapat tom länge, så den åkte upp på bänken - sen hade jag på känn att jag i all hast förra året gömt undan lite påskpynt i skåpet i hallen och mycket riktigt (det kan vara praktiskt att liksom fuska undan saker ibland) så var de bara att plocka fram.


Slutligen plockade jag in de där körsbärskvistarna som stått på verandan och vägrat slå ut och petade ner några påskliljor som damen i blomsterbutiken tyckte jag kunde få. Japp! Det var årets påskpynt det, en hel eftermiddag tog det - tänk att ibland kan man få hur mycket gjort som helst och ibland är det som i drömmen när man blir jagad (man försöker och försöker men det är helt omöjligt att ta sig fram). 

Lägg därtill ett par utdragna läggningar av en tokförkyld och hostig 8 månaders och en "jagärinteallströtttreochenhalvåring", så förstår ni kanske varför jag hamnade i soffan med en kopp the istället för att stryka köksgardiner. Pust.

Men, imorgon är en ny dag och då har jag i ett svagt ögonblick  lovat stora att vi ska göra precis sånt pyssel som Philofix på Bollibompa gjorde idag - och är det en sak som är säker så är det att en treåring inte glömmer något. Under några omständigheter.

KRAM S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Besöksräknare